zaterdag 14 december 2013

Dieverboscross marathon

Vandaag (zaterdag 16 december) naar Diever gereden om aan de Dieverboscross marathon deel te nemen.
Een boscross (je zou het bij na een trail kunnen noemen) met rondes te lopen van 10,5km.
Naar believen kunnen er 1 tot 4 rondes gelopen worden. Het parcours heeft slechts 500m asfalt. De rest gaat in zijn geheel door het Drents Friese Wold bij Diever.

Mijn doel is niet om te presteren vandaag, maar om eens te bezien hoe ver ik zou komen. Sinds mid oktober heb ik niet echt meer veel getraind i.v.m. een bovenbeenblessure. Het volgend doel is nog ver weg dus de trainingen staan op een laag pitje. Categorie af en toe een eindje joggen en op de baan een beetje meedoen.
De cross in Mildam ging vorige week verrassend goed. 10km net onder de 39'. Dus vandaag eens zien of ik zo out-of-the-blue deze marathon kon doen.

Ondanks de Adventurerun op Ameland was het ook in Diever gezellig druk en was er veel deelname.
Veel voor mij onbekende gezichten. De verhalen aanhorend komen de deelnemers uit het hele land. Waar zo'n kleine loop groot in kan zijn.
Om 11 uur start ik met Stella voor de eerste ronde van 10,5km. Ik zou met haar oplopen; beetje hazen.
Het is een mooi parcours. Nodige single track ook met kleine heuveltjes van één of twee meter hoog die het ritme breken. Gladheid door natte bladeren en modder op sommige stukken. Een tweetal hogere heuvels van 5 en 8 meter maken het parcours compleet. De eerste ronde gaat in iets van 54'. Stella haakt af en gaat verder een ronde uitlopen. Ik zet het tempo er op en weet de tweede ronde heel veel lopers in te halen. Veel kilometers gaan in een tempo van zo om en nabij de 4'20 à 4'30. Beetje te gek voor een marathon, maar het lukt niet het tempo drastisch te laten zakken. Bekenden haal ik in en maak even een praatje. Even stop ik onderweg bij een bekende om mijn thermohemd uit te doen; het is warmer dan ik had ingeschat.
De tweede ronde kom ik door in iets van 47'. Alleen start ik met de derde ronde. Bij het ingaan van de rondes kun je nl. net een paar honderd meter vooruit kijken; hier loopt niemand. Ik verwacht de derde ronde niet veel of geen lopers in te gaan halen. Alleen volg ik de route in hetzelfde toch wel hoge tempo.
Halverwege de derde ronde haal ik toch nog een paar lopers in; maar zij zitten er helemaal doorheen. Even een schouderklop en een bemoedigend woord en maar weer verder.

Na 2,5 nader ik weer de finish. Met de finish in zicht geloof ik het eigenlijk wel. Ik kan nog wel een ronde gaan maar ik vind het mooi geweest voor vandaag. Ik finish en meld me af bij Jan Kooistra.
De afgelopen maanden weinig getraind. Om een goede marathon te lopen natuurlijk niet goed. Voor mij een test om te kijken waar ik sta en dat valt me niet tegen.
Over twee weken is de Sint Thomas trailrun in Nieuwehorne. Dat gaat wel slagen.

Daarna gaan de trainingen echt weer beginnen en moet er weer structuur in komen. 8 Maart de Sallandtrail deelname aan de 50km aldaar. Dat wordt de eerste echt serieuze wedstrijd volgend hopelijk mooi nieuw jaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten