zondag 16 juni 2013

In vorm !?

Eigenlijk mag het feit dat je in vorm bent niet als een verassing komen. Je traint immers met een doel en voor dat doel wil je 'in vorm' zijn. Wat is dat eigenlijk dat om 'in vorm' te zijn.
De trainingen dit jaar hadden als doel om a) deel te nemen aan Limburgs Zwaarste (60km) eind april en b) de hardloop4daagse (100km) in mei. Met dit als doel waren de trainingen primair gericht op het maken van kilometers en stukken minder op het trainen van snelheid.
Na de hardloop4daagse had ik (min of meer gedwongen) rust ingepland om na een paar weken kalm aan doen weer wat te beginnen met trainen. Nu echter niet met een specifiek doel maar lekker weer wat ritme op doen en wat meters maken wanneer de agenda het  toestond. Dus niet meer ruimte in de agenda plannen om volgens een schema te lopen. Alleen de Veluwezoomtrail staat eind juni op het programma, maar die heb ik meer op de agenda staan omdat het zo'n mooie loop is en niet zozeer een wedstrijd is om te gaan presteren.

Gisteren (15 juni) ben ik met Ienskje meegegaan naar Opeinde (Frl) om deel te nemen aan de Leijenloop. Een mooie halve marathon door de Fryske Walden rondom de Leijen (meer ten noord-westen van Drachten). De route gaat langs de dorpen Rottevalle, Eastermar (fan Doutzen), De Tike weer terug naar Opeinde. Leuke deelname en mooi droog weer. Alleen een sterke zuid-westenwind die ons parten speelt.
Over de wedstrijd zelf wil ik verder kort zijn; ik finish als 2e in een tijd van 1:23:50! Dit ondanks de tegenwind die af en toe het tempo doet dalen. 1:23:50 is voor mijn doen erg goed. Mijn PR van 2009 is maar een minuutje sneller. Met wat betere omstandigheden en wat meer strijd in de wedstrijd had een snellere tijd er zeker in gezeten.
Waar ik me mezelf het meest over verbaas is de vorm. Zonder echt veel specifieke tempo- en intervaltrainingen zo'n tijd realiseren. De laatste paar weken wel weer wat intervaltrainingen gedaan met de loopgroep van AV Heerenveen, maar op zich niet bijzonder veel.
Daarnaast vrijdagmiddag ook nog een lange duurloop gemaakt en zaterdagmorgen een buurtbrunch. Kortom niet echt de voorbereiding voor een wedstrijd die ik anders heb.
Misschien dat daarin ook wel een deel van de vorm uit voort komt. Ontspannen en ongedwongen aan de start van een wedstrijd verschijnen en dan lekker lopen. Niet meteen hoeven en te willen presteren.
De basis voor zo'n prestatie komt grotendeels uit al de trainingen dit jaar. Veel kunnen trainen; veel wedstrijden gelopen en plezier hebben in het sporten.

Nu volgende week de Veluwezoomtrail; daarna staan er niet zoveel activiteiten meer op het programma. Pas eigenlijk in oktober weer. In de tussenperiode lekker blijven trainen; de afwisseling wat zoeken in trainingsvormen en locatie. Er zijn zoveel mooie omgevingen om even een blokje om te gaan. Zo af en toe een wedstrijd mee doen voor de fun. Wie weet welke prestaties er nog meer komen dit jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten