zaterdag 3 januari 2015

2015

2015 is begonnen.
Tevreden over mijn sportieve prestaties is 2014 afgesloten.
Het grootste doel in 2014, de Mont Blanc Marathon is gehaald. Door het trainen, lopen en uitlopen van deze enorm veel geleerd en weer ervaring opgedaan dat ik weer verder kan gebruiken. Voor mezelf als loper (nog steeds), maar ook als trainer zijnde. Hiermee kun je atleten weer verder op weg helpen met het bereiken van hun doelen.

Het jaar 2014 afgesloten met de winst bij de Sint Thomastrail in Nieuwehorne op de 50km. De organisatie van de trail is er in geslaagd een afwisselende route van 50km te maken rondom Nieuwehorne. Na de winst in 2013 op de 30km nu dus de 50. Gezien alle gelopen wedstrijden en afstanden dit jaar kon ik het de organisatie niet maken niet op de 50km te starten. Hoewel de voorbereidingen voor de 50 niet gingen zoals ik vooraf bedacht had toch een goed resultaat.
Na de Berenloop bewust een rustperiode ingepland met weinig trainingen. In december wilde ik de draad dan weer wat oppakken met wat duurlopen om zo wat voor te bereiden voor deze 50. Helaas door een kleine rugkwetsuur in december een paar essentiƫle trainingen/duurlopen niet uit kunnen voeren. Dan eerst focussen op herstel van de rug en daarna maar weer zien wat er nog mogelijk is qua trainingen. Na twee weken kon ik de trainingen weer wat oppakken. Waar ik anders de laatste week voor een dergelijke wedstrijd gebruik om te taperen, heb ik nu deze taperperiode gebruikt om nog een tweetal lange duurlopen te maken. Dit keer maar 2 dag taperen (kerstdagen). Niet optimaal, maar het moet dan maar zo. En het resultaat mocht er zijn met de 1e plaats.

Oversteek over de Tjonger
Waar ik qua prestatie ook heel content mee ben is de 50km van Gieten dit jaar.
De 3.44'18" is de 7e Nederlandse tijd in het jaar 2014 op de 50km.

http://www.atletiekunie.nl/index.php?page=3819 (zoek op Bob van der Weg)
(er staan buitenlanders in deze lijst)

En nu dus 2015. 
Voor 2015 is de focus vooreerst op twee wedstrijden.
Te weten de Zestig van Texel op 2e Paasdag en de Eigertrail eind juli.
Het eerste kwartaal zal het accent van de trainingen op duur en snelheid liggen. Met 3.44 op de 50km moet een tijd van 4.45 op de 60 mogelijk zijn, al ben je natuurlijk sterk afhankelijk van omstandigheden, vorm van de dag etc.
Na Texel twee weken later naar Limburg voor Limburgs Zwaarste en dan weer de 80km. Daar heb ik dan ook wel weer zin in. Gewoon lekker ontspannen en genietend daar rondlopen. 
Na Texel en Limburg gaat het accent van de trainingen voor de Eigertrail om en moet er meer aan techniek, coƶrdinatie en vooral afdalingen getraind worden. Hoe weet ik nog niet, zie ik dan nog wel.

Zo hardlopend, een wedstrijdje meedoen of training gevend kan en mag ik genieten van het hardlopen. Zoals tijdens de cross in Sint Nicolaasga vandaag 3 januari. Een cross van eigenlijk drie keer niks, maar toch o zo mooi. Bekende gezichten aan de start. Veel clubgenoten, elkaar goed en sportief nieuwjaar wensen. De pupillen die een ronde om de vijver in het  bos crossen.
Soms denk ik er wel eens aan als soort van symbolisch mijn wedstrijdlicentie niet meer aan te vragen. Lekker ontspannen wat te gaan rondlopen. Maar dan toch. Als ik een startnummer opheb kan ik toch genieten van een wedstrijd. Zeker als er een wedstrijd in een wedstrijd is. Met een cross als deze is een stuk tactiek dan toch ook weer van belang. De start is mijn ding niet, ik moet het van de duur hebben en dan het liefst moeilijk en zwaar ook nog. Dan ben ik relatief beter. En dan is het leuk om hier tactisch mee om te gaan. De route was leuk uitgezet met verschillende moeilijke en vieze stukjes. Dus voor mij de kunst de snelle stukken niet te forceren en proberen bij te blijven en dan op de moeilijke stukken winst zien te pakken. Dat slaagde wonderwel.

Zo dus het nieuwe jaar in. Plannen smedend voor de volgende stappen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten