dinsdag 17 september 2013

Weekendje weg. Marathon Winterswijk

Heerlijk even een weekendje weg. Natuurlijk gecombineerd met het lopen van een leuke en mooie 'wedstrijd'. Wedstrijd staat hier tussen ' '. We zijn het weekend naar Winterswijk geweest waar een landschapsmarathon werd georganiseerd. Je mocht alleen of als duo aan deze marathon deelnemen.
Ienskje en een 7-tal anderen van de loopgroep hebben als duo deze marathon gelopen. Ik heb alleen genoten van deze 42 kilometers rondom Winterswijk.

Maar even beginnen bij afgelopen woensdag; ik heb last van de quadriceps (dijbeenspier) in mijn rechterbeen. Een bundeltje spieren bij de knie zitten in de stress en het hardlopen gaat niet fijn. Stukje sturing van de spieren loopt niet goed, waardoor het lopen niet fijn gaat.
Middels massage probeer ik de gespannen spier los te krijgen wat me deels wat lukt. De komende dagen goed aandacht hier aan besteden en hopen dat het voor zondag beter is. Rustig een beetje meelopen bij de training die ik woensdagavond geef gaat nog. Verder maar niet meelopen (maar dat hoeft ook niet als je trainer bent.)
Donderdagavond maar weer eens proberen. Rondje van 12km gaat nog, maar nu begint ook de bilspier te protesteren.  Middels massage verder proberen de boel los te krijgen.

Vrijdag eigenwijs een rondje Nannewiid, maar na 10 km besluit ik de training te staken. Ik kan de tijd beter besteden aan de boel weer los te krijgen. Zowel de aanhechting bij de knie alsook aan de bilzijde protesteren hevig. Bij thuiskomst massage; een warm bad en daarna weer verder masseren. Met een tennisbal probeer ik druk te zetten op de bilspier en deze los te krijgen.

Zaterdagmorgen in de regen 'de buren' training geven en zelf toch maar weer geprobeerd mee te lopen.
Op een 'Start to Run' niveau loop ik 6 km mee. Dit gaat 'aardig' om het zo maar te zeggen. De knieaanhechting voel ik nu bijna niet; de bil behoorlijk. Om zo een marathon te gaan lopen morgen ???
Bij thuiskomst maar weer verder met masseren; zien de kramp er uit te krijgen.
Hoewel pijnlijk wordt het wel steeds beter.

Begin van de middag vertrekken we naar Winterswijk met de camper. Lekker een dag voor de wedstrijd vertrekken en even genieten van het weekend. Tegen drie uur arriveren we op een camping vlak bij Winterswijk. Snel de camper op een plekje parkeren waarna we naar Winterswijk fietsen. Even kijken waar de start is en hoe we daar zondag het gemakkelijkst kunnen komen.
In het centrum eten we een broodje waarna we via de toeristische route naar de camping fietsen. We verkennen alvast een deel van de route waar we morgen langs lopen.

's Avonds genieten we van de sauna. Voor €25,- mogen we (privĂ©) de hele avond gebruik maken van de sauna. We weten niet of het goed is om naar de sauna te gaan voor een marathon, maar fijn is het wel.
Koud bad.
Na de sauna in de camper de spieren nog masseren/losmaken. Het is niet minder geworden; ik ben positief gestemd voor morgen.

Zondagmorgen half acht trek ik de gordijnen van de camper open. Het ziet er erg mistig uit, maar na het wegvegen van het condens aan de binnenkant van de ramen lacht de hemelsblauwe lucht me toe. Wat een verschil in weer met gisteren. De zon schijnt strak en de wind is nagenoeg weg.
Na het ontbijt rijden we naar de sporthal waar de start is van de marathon. We vinden een mooi plekje voor de camper op 100 meter van de start waar we ook de andere 8 leden uit Heerenveen ontmoeten die vandaag meedoen.

Ik doe een kleine warming up voor de start om na te gaan hoe de spieren ervoor staan. Zo in eerste instantie gaat het goed; een beetje stram bij de knie nog.

10 uur starten we voor de marathon. Mijn doel is weer ongeveer 5' per kilometer te lopen. In de praktijk loop ik gemiddeld een paar seconden sneller, maar door af en toe te pauzeren kom ik uiteindelijk hier mooi op uit.
Finish Winterswijk
Na 15 kilometer is er een post ingericht bij Steakhouse Vivaldi. 'Even' een sparerib(je) opeten, genieten van de muziek en dan kalm aan weer verder. Over mooie, veelal onverharde paden volgt de route. Watermolen Berenschot is weer zo'n mooi punt te genieten. Even wandelen; de supporters gedag zeggen; de kinderen aan de kant een high five en de verkeersregelaars bedanken voor hun inzet. De weg over en weer verder naar het strandbad net onder Winterswijk. Hier staat de muziek gezellig een deuntje te spelen. Gezellig publiek doet de sfeer goed. We lopen een rondje om het zwembad om de route te vervolgen.

De route voert verder naar de Steengroeve op 30km. Net als bij de Sint-Pietersbergtrail lopen we hier over het fabrieksterrein door de groeve. Zo kun je een mooi kijkje nemen in de groeve. Naast water en sportdrank is hier ook een glas wijn te nuttigen en staat een bandje te spelen. Ook hier weer lekker veel publiek dat ons aangemoedigd.

De 30km zit erop en zo langzamerhand kan ik de laatste kilometers gaan aftellen. De benen beginnen wel wat zwaar aan te voelen, maar van de quadricep heb ik geen last. Ik kan het tempo gewoon handhaven zonder dat het me echt moeite kost. Af en toe zelf even versnellen als een team waar ik mee samenloop van loper wisselt. Ook dit gaat me goed af.

Bij de Bataafse Molen stop ik even. Vele anderen lopen 'gewoon' door. Ik stop voor de lekkere soep/bouillon die ze hier serveren. Ik trek een paar minuten uit om te genieten van de soep, maar ook van de molen die in werking is. Vanaf hier is het nog ongeveer 6km tot aan de finish. Als ik versnel zou ik de 42 km onder de 3u30 kunnen lopen, maar daar zie ik van af. Dat is vandaag het doel niet.

In het centrum van Winterswijk is de finish waar het ook gezellig druk is.
Bij de finish is van alles te krijgen; fruit, drinken, brood. Ook staan er hot-tubs op de markt voor de lopers.
Omdat ik toch nog een tijdje op de anderen moet wachten, duik ik hier een half uurtje in. Lekker even ontspannen in een warm bad; kletsen met andere lopers.
Na vijf uur komt de eerste groep uit Heerenveen met Ienskje binnen. Zij hebben er ook een gezellige loop van gemaakt.


Nawoord: Maandagavond met het 'looprondje met de buren' toch nog wel wat last van mijn rechterbeen. Dat zit nog niet helemaal goed; ik denk dat ik de fysio maar bel om na te gaan wat er mis is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten