donderdag 26 september 2013

MARC (Measuring Athlete’s Risk of Cardiovascular events)

Voor de zomervakantie kreeg ik een tweet of een ander berichtje onder ogen dat verwees naar de MARC studie. De MARC studie, Measuring Athlete’s Risk of Cardiovascular events, is een promotieonderzoek van Thijs Braber waarbij wordt onderzocht of het toevoegen van een CT-scan van het hart aan het huidige sportmedisch onderzoek (SMA, rust-ECG en inspanningstest) de risico-inschatting op hart-en vaatziekten (waaronder sportgerelateerde acute hartdood) kan verbeteren bij klachtenvrije mannelijke sporters boven de 45 jaar die reeds een sportkeuring hebben ondergaan. 
Dit onderzoek wordt in het UMC in Utrecht uitgevoerd middels een CT-scan.
Eerder heb ik al verhaald over de SMA test die ik hiervoor heb gedaan.

In een lang verleden heb ik in het kader van mijn HBO opleiding stage gelopen op de Universiteit Utrecht op De Uithof bij de afdeling fysica. Toen al regelmatig contact gehad met de studenten in Utrecht en over hun studies en promotieonderzoeken. Daar heb ik eens een presentatie bijgewoond over de ontwikkelingen van een nieuw apparaat waarmee de weke delen in het lichaam gescand kunnen worden. (we spreken over 1989). Tegenwoordig is dit apparaat alom bekend als MRI scanner.

Daar ik voor mijn idee voldoe aan de doelgroep voor de test heb ik me ook opgegeven voor dit onderzoek.
Eigenlijk is het onderzoek de combinatie van de SMA test en deze CT-scan waarbij natuurlijk ook allerlei formulieren met vragen moeten worden ingevuld. Zo willen ze me de volgende jaren ook volgen; verdere onderzoeken zijn er in principe niet meer nodig.

Aldus dinsdag in de CT-scan geweest. 8 uur al present en op de behandeltafel voor de scanner. Infuus voor de contrastvloeistof in mijn rechterarm en voor de rest rustig blijven liggen. Dit in tegenstelling tot de inspanningstest bij het SMA is dit prima vol te houden.
Het moment dat de contrastvloeistof in de aderen wordt gespoten is wel apart. Eén of twee hartslagen en je voelt het goedje door je hele lichaam stromen. Een apart warm gevoel in je lichaam is het gevolg.
Thijs Braber zal de CT-scan multidisciplinair bespreken met een radioloog, twee cardiologen en een epidemioloog, waarna een advies op maat volgt.

Het onderzoek focust zich vooral op vet- of kalkafzetting in de kransslagaders rondom het hart. Het vermoeden is dat dit de oorzaak kan zijn voor plotseling hartfalen bij verder gezonde sportende mannen.
Verder onderzoek zal zich richten op hoe dit eventueel onderkent kan worden met aanvullende onderzoeken tijdens of na de SMA test. Dus niet alleen ongezonde mensen worden verzocht aan dit onderzoek mee te doen; ook gezonde sporters kunnen deelnemen als referentiekader voor het onderzoek.

Voor mij is het een mooi controle moment voor het sporten; nu maar afwachten dat het met mijn hart allemaal goed is; mocht het niet zo zijn is er wellicht iets aan te doen en kunnen vervelende zaken voorkomen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten