donderdag 12 november 2015

Eerst plannen maken.

Zoals gezegd, ik ben toch wat van het maken van plannen; tenslotte hebben we het ook zo geleerd bij de trainerscursussen.

Eerst het globale doel met een eindstip op de horizon: 16 april de 100km bij Limburgs Zwaarste.
Dat is grofweg 6 maand om me voor te bereiden en te trainen. Zonder meteen allemaal wedstrijden in te plannen op de weg hiernaar toe zie ik het als volgt voor me: rustig aan de duurlopen in een lineaire lijn opbouwen tot een 60km eind maart. Voor de rest diverse trainingen over de week verspreid plus een paar keer in de week training geven. Deze beschouw ik veelal als hersteltraining voor mezelf. Op deze manier loop ik bijna iedere dag, niet allemaal als training maar je bent toch wel weer actief.

Met de duurlopen in opbouw kom ik dan wat uit op:
oktober - 20km
november - 30km
december - 35km
januari - 40km
februari - 50km
maart - 60km
april - 100km

Dan de wedstrijdkalender voor volgend jaar erbij en dan passen een tweetal wedstrijden mooi in de planning. 16 Januari de Drents Friese Woldtrail met 42km en 20 maart de 60km van de Vuurtorentrail op Ameland. Daarmee laat ik de Sallandtrail die een week eerder is schieten.
Ik dub nog een beetje over wat ik in december zal doen. Er staan een tweetal wedstrijden op de kalender in de buurt die ik mee wil doen. De boscross-marathon in Diever en de St. Thomastrail in Nieuwehorne.
In Diever de keus uit 31 of 42km en in Nieuwehorne zijn de te lopen afstanden 30 en 50km. Denk dat de 'korte' afstanden beter zijn, al lonken beide lange afstanden ook wel. Ach, zover is het nog niet en kan ik me t.z.t. nog op beraden.

Hoog over ziet een schema er wat als volgt uit:

Let wel, dit is hoog over en geeft een indicatie. Het zegt nog niks over de training zelf; de trainingsvorm (heuvel, interval, fartlek, trail, tempoloop) of de intensiteit. Dat kan nog van alles worden en vul ik later pas in. Voor anderen waar ik schema's voor maak doe ik dat vaak per maand. Voor mezelf vul ik het vaak per week in. Dat is dan vooral afhankelijk van wat er voor andere zaken in de agenda staat voor die week. Per paar weken ga je evalueren en waar nodig bijsturen.

De periode tussen Limburgs Zwaarste en de Eigertrail overzie ik nog niet. Na LZ weer een evaluatie van hoe e.e.a. is verlopen en dan weer nieuwe plannen maken. Aandacht zal dan wel vooral uitgaan naar de nodige heuvel- en krachttraining :-) .




Geen opmerkingen:

Een reactie posten