vrijdag 20 mei 2016

6x (run, eat, sleep)

Dat staat er op het programma voor Pinksteren: 6x (run, eat, sleep).
En dat door deelname aan de Hardloop4daagse: in 4 dagen 6 wedstrijden met in totaal exact 100km hardlopen. Dat maakt gemiddeld 16,5km per wedstrijd. Tussendoor heb je net voldoende tijd om je even op te frissen, even goed eten en te rusten. Maar daarna al weer omkleden voor de volgende etappe/wedstrijd.

De strijd begint op vrijdagavond met de 1e etappe. De start is om half acht voor de eerste 17,1 km. Fris en fruitig gaat iedereen als een dolle van start of zijn er hierna geen wedstrijden meer. Start en finish is op het sporterrein waar we met de anderen met camper of tent op het veld staan. De route vandaag leidt ons via Hoog Soeren. Met een gemiddeld tempo van 4:11 finish ik na 1u11.



Zaterdagmorgen start om 11.00 uur de tweede etappe in het bosgebied tussen Beekbergen en Hoenderloo. 20,4km is deze etappe waaraan alleen de 100km lopers deelnemen. De route bestaat voor de helft uit betonnen fietspaden, de andere helft over bospaden. Hoewel het fris is het Pinskerweekeinde is het goed weer te hardlopen. Deze etappe loop ik grotendeels samen met Jody en finishen we in een tijd van 1u28. Weer een paar minuten sneller vergeleken met 2 jaar geleden toen we ook de 100km meeliepen.
Na de finish is het nog even een half uurtje wachten tot Ienskje er ook is en dan fietsen we weer terug. Tegen twee uur zijn we weer bij de camper. Dan is het even douchen, eten en ook zoveel mogelijk rusten. De oogjes kunnen even een uurtje dicht, maar dan is het alweer tijd om ons op te maken voor etappe nummer 3.

Etappe nummer 3 start in Loenen, 13km verderop en start om 18:00 uur. Omdat het om 4 uur nogal regent/hagelt rijden we met de camper naar Loenen.
Om 6 uur starten we voor een etappe van 14,6km over de Loenermarkt; een prachtig bosgebied ten zuiden van Loenen. Ook hier weer gaat het telkens vals plat omhoog en naar beneden. Daardoor varieert het tempo per kilometer nogal wat. Hoewel de benen nu halverwege toch wel wat beginnen te protesteren weet ik toch het tempo er aardig in te houden. Deze etappe gaat gemiddeld in 4'16. Een klein beetje kramp in de hamstring speelt wat op maar na 1u02' loop ik toch over de finishmat.
We kunnen direct na de finish in Loenen bij de voetbalclub douchen en omdat we met de camper zijn kunnen we ook meteen alweer wat eten. Weer terug op het sportveld is het al snel weer tijd voor het laatste deel van vandaag: rest.

Zondag. Nu beginnen de benen zeker te protesteren. Alweer? Ja, alweer. Vanmorgen de unieke tijdloop waarbij de atleten 1 voor 1 om de halve minuut starten in omgekeerde volgorde van het klassement. Ienskje start om 10u02. Ik een half uur later om 10u32. 8,5 km knallen in het park Berg en Bos (bij de Apenheul). Door de route kris-kras door het park zie je telkens lopers voor achter of naast je lopen. Jij jagend op je voorganger of diegene die daarvoor zijn gestart, achter je je directe concurrent die jou weer wil inhalen. Daar ik 12e sta in het klassement starten er nog 11 atleten na mij. En die wil je voor blijven. Op één na is me dat gelukt. Het is na 6 km Zac Freudenburg (nr 1 in het klassement en 6' na mij is gestart) die me met een onmogelijke snelheid inhaalt. Een keer met de ogen knipperen en hij is alweer weg, wat een power. Ik weet net onder de 35' te finishen met een tempo van 4'10 waar ik toch wel content mee ben.

Na de finish wandelen we terug naar de camper. Douchen en meteen daarna even de benen los laten masseren. Service van de organisatie waar we dankbaar gebruik van maken. Vooral het stukje kramp in de hamstring heeft attentie nodig. Na de massage gaan we eten en kunnen we nog een twee uur bijkomen om ons op te maken voor etappe 5.

Etappe 5 is wat mij betreft de mooiste etappe. Deze etappe start 7km verderop en is bij Hoog Buurlo bij de schaapskooi. Deze etappe is weer alleen voor de 100km lopers, is 19,1km lang en start alweer om 5 uur. Het eerste deel van de route gaat door Radio Kootwijk rondom de kathedraal, daarna door het open veld en sluit af met een stuk door het bos. Hoe gevarieerd wil je het hebben. Dit is mijn etappe niet qua lopen. Door vermoeidheid wil mijn rechtervoet niet. Ik loop te stampen en zak door mijn voet heen. Ik stop even om de veters wat losser te maken in de hoop dat het daarna wat beter zal gaan. Het wordt hiermee niet minder, maar het loopt niet efficiënt en kan dan ook niet bijblijven. Ik hoop dat het straks op het tweede deel van de route beter wordt als we 'off-road' gaat lopen. Ik wordt nu door diverse concurrenten die achter me in het klassement staan ingehaald en ik kan ook niet echt bijblijven. Het zij zo; het zit niet altijd mee. De laatste paar kilometer weet ik toch weer wat meer tempo te maken en finish ik in een tijd van 1.24'50. Toch een aardig tempo van 4'26.
Na afloop laten we ons trakteren op (alcoholvrij) bier en een heerlijk Duits brood met worst. Dat is wel even lekker.
Zo tegen half acht fietsen we weer terug. De 5e run is geweest, nu weer tijd voor eat en sleep.


Pinkstermaandag. 11 uur de start voor de 6e etappe. Luxe met de bus worden we naar Vaassen gereden waar de start is bij kasteel Cannenburch. Het is nu de kunst je benen aan te moedigen en te vertellen dat het nog maar 20,5 km is. Iedere kilometer die je nu maakt is er eentje minder, het is nu echt aftellen. Voor mezelf heb ik zoiets als ik deze 20,5 km binnen de 1.33 weet te finishen zou ik voor de totale 100km 7u15 nodig hebben.
De eerste 8km deze etappe wilden niet. Weinig power meer in de benen en een tempo van iets langzamer als 4'30. Enfin, als de finish maar gehaald wordt.
Op de een of andere manier gaat het na 8km beter (en heuvelop naar de Echoput bij Apeldoorn) en weet ik toch het tempo nog wat op te voeren. Ondanks het afzien toch genieten van de mooie omgeving. En door het nu wat hogere tempo haal ik meerdere lopers in en dat motiveert ook weer.
Met de armen omhoog loop ik na 1,5 uur over de finish. Tempo 4'27.
100km totaal in 7u12 met een gemiddeld tempo van 4'19. En daar ben ik wel blij mee, Dat is 8 minuten sneller dan 2 jaar geleden en daarmee trek ik wat de conclusie dat ik wel aardig in vorm ben en dat het tempo er ook nog wel wat in zit.


Nu tijd om weer wat uit te rusten en goed bij te komen, want over twee weken is de Xtrails in Vaals maar dan 4 etappes in 3 dagen. Ook leuk.



PS, geen spierpijn nadien, wel vermoeid en weinig power. Maar daarvoor is een periode rust weer nodig.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten