maandag 29 april 2013

Nieuwe prikkels

Limburgs Zwaarste zit erop. Met stip staat deze in de top 3 van prestaties van mijn 'loopcarrière'. 60km hardlopen door de heuvels van Zuid-Limburg. Dit is op de één of andere manier wel voor herhaling vatbaar. Ik heb deze week even bekeken of ik mijn programma voor het najaar kon omgooien om o.a. de Duinentrail en de Beartrail te gaan lopen. Ik wil echter de Berenloop lopen dit jaar en geef daar toch de voorkeur aan. De afgelopen jaren vaak geblesseerd geweest tijdens de Berenloop op Terschelling; een paar keer aan de kant gestaan en dat wil ik niet weer. Vandaar mijn zinnen om de hele marathon op Terschelling te willen lopen. Dit zal dan denk ik ook weer één van mijn laatste wedstrijden zijn dit jaar.
Het programma tot november is echter vol genoeg. Eerst maar focussen op wat er in mei op het programma staat: eerst de Koning van Spanje trail met Hemelvaart en daarna het Pinksterweekend met de hardloop4daagse in Apeldoorn: 4 dagen, 6 etappes en totaal 100km.

Mijn trainingsfocus zal nu wat omgaan. De afgelopen maanden heb ik amper intervaltrainingen gedaan. Af en toe een keer op de baan, maar dan niet intensief. Al de trainingen dit jaar waren gericht op omvang en gingen  gemiddeld op een tempo van 5'00/km. Nu is het tijd om het lichaam een nieuwe prikkel te geven door weer wat meer op tempo te gaan lopen. Ik zit nog te dubben of ik in Zwolle wil proberen om de marathon in 3 uur te lopen, maar de trainingen zullen hier wel meer op gericht zijn. De marathon in 3 uur betekent kilometers in een tempo van 4'16. De trainingen zullen op dit tempo gericht zijn.
Dus afhankelijk van de trainingsvorm zal het tempo 15" boven of onder dit tempo liggen. Misschien af en toe een hoger tempo bij een baantraining. Trainingen zijn er voldoende te bedenken met dit idee.
Gisteren heb ik 5 x 1000m met 1000m rust gedaan in 4'10. De benen voelen al weer goed aan na LZ. Vandaag wil ik 2 x 3000m trainen in 4'30, 4'20 en 4'10 per km. Het lichaam alvast wat prikkelen voor de hardloop4daagse waar het tempo alweer wat omhoog gaat.

Van mezelf weet ik dat het tempo niet vanzelf omhoog gaat met alleen intervaltrainingen. Door mijn lengte willen de benen wel eens in de knoop raken. ;-) Tegelijk met de tempo's moet ik ook de nodige coördinatie en looptechniek trainen. Alles moet met elkaar in balans zijn om goed te lopen. Dus conditie, coördinatie, snelheid, lenigheid en kracht moet op elkaar afgestemd zijn. De afgelopen maanden is bijna alles gegaan naar conditie en kracht. Nu komen de andere aspecten aan bod. De conditie en de kracht wat onderhouden; veel aandacht voor coördinatie en snelheid. (en rust)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten