maandag 13 mei 2013

Koning van Spanje trail, Gulpen

Week 20, Koning van Spanje trail, Gulpen.

Deze week stond sportief in het teken van de Koning van Spanje trail. Privé waren we lekker met het gezin een lang weekend weg naar Zuid-Limburg. Even met ons allen een paar dagen weg i.v.m. de vrije dagen met Hemelvaart. Lekker op de camping in Schoonbron, helaas was het weer niet optimaal om te kamperen. Het was te fris om overdag buiten te zitten. Gelukkig was het wel voor het overgrote deel van het weekend droog om lekker te kunnen wandelen, nog even trainen en met ons allen een middag in Valkenburg te zijn.

Hemelvaartsdag in Limburg aangekomen. Eerst met Ienskje een stukje wandelen (7km) om de omgeving rondom de camping weer wat te verkennen en wat herinneringen op te doen. Een jaar of tien geleden zijn we hier ook eens geweest en we hebben toen ook veel gewandeld. Het is hier een heel andere wereld vergeleken met het vlakke en open Fryslan. 's Avonds na het eten de hardloopschoenen aangetrokken om even een groter rondje te gaan lopen. Het plan om iets van 10km te lopen liep iets uit; het werden er 14; lekker dwalen rondom Valkenburg en dan worden het er wel eens wat meer kilometers.

Voor vrijdagmorgen had ik een laatste training op het programma staan. Normaliter zou ik nu toch mijn rust pakken voor een wedstrijd in het weekend, maar we zijn nu in Zuid-Limburg en die kans laat ik niet aan me voorbijgaan om lekker een eind te gaan hardlopen. Doel was om de lus te gaan lopen van Limburgs Zwaarste die de 100km lopers moeten maken vanaf de Eyserberg.


Al met al viel het me deze training niet mee. Wel heel erg mooi. Paden gelopen die je anders waarschijnlijk nooit zult vinden, maar het was wel pittig met een aantal korte steile beklimmingen. Uiteindelijk was deze route 23km waar ik meer dan 2 uur over heb gedaan. Nee, dit was een slechte generale voor zondag. Afijn, ik heb nu 24 uur rust om bij te komen. 's Middags zijn we met ons allen naar Valkenburg geweest. Lekker op het terras (met verwarming) aan een grote sorbet.

Zaterdag hebben we niet zoveel gedaan; het weer was wat minder dus lekker binnen gezeten. Krant lezen, koffie drinken, radio erbij. Lekker knus.
Zaterdagmiddag zijn we met ons tweeën naar Gulpen gefietst om alvast de startkaart voor de KvS op te halen. Lekker op de fiets naar Gulpen, de startkaart opgehaald, kopje koffie en even praten met een aantal bekenden die er ook waren om alvast de startkaart op te halen.

Zondag met ons allen vroeg uit de veren. Snel het tentje oppakken om vroeg in Gulpen te zijn. Het belooft druk te worden bij Rocca waar de start is en de parkeermogelijkheden beperkt zijn. We zijn vroeg en hebben een mooi plekje kunnen vinden. We ontbijten en zetten koffie; we hebben de tijd. Ik hoef pas om 11 uur te starten en Ienskje die aan de 16,8km deelneemt om 12 uur.
De kinderen vermaken zich vandaag in het vernieuwde zwembad naast Rocca, die kunnen een paar uur weken terwijl wij ons best doen niet al te vies te worden tijdens de trail ;-)

Voor de start lopen we wat rond en ontmoeten bekende en nieuwe trailers. Iedereen heeft er zin in om een eind te gaan hardlopen en is goed gemutst. Iets voor 11 uur maken we ons op voor de start van de 31,6km trail ten zuiden van Gulpen. Ik start vooraan om niet al te veel in het strijdgewoel van het peloton te hoeven lopen. De snelle mannen die voor de winst gaan zie ik nog op de eerste meters van de wedstrijd, maar daarna zijn deze mannen ook voor mij ook al snel uit het zicht. Mijn doel is om dit jaar iets sneller te lopen als vorig jaar. Toen liep ik 2u28 onder zeer slechte omstandigheden. De omstandigheden zijn nu een stuk beter, maar de informatie van van vorig jaar kijkend zit er niet veel tijdwinst in. Ik heb zelf nog even navraag gedaan of de route vorig jaar niet een stuk korter was, maar dat bleek niet zo te zijn. Starten maar, hard lopen en maar zien waar de klok op staat bij de finish. Onderweg is er geen tijd om op een klok te kijken of te gaan rekenen met tijden.
route KvS trail
Al na 1km gaat het heuvelop en ontstaat er een langgerekt lint met hardlopers. Even achterom kijken geeft een mooi beeld van alle lopers die enthousiast de eerst klim bedwingen.

De eerste kilometers loop ik op met Erik. Met hem heb ik vorig jaar ook een groot stuk opgelopen totdat hij verkeerd liep. We herkennen elkaar en lopen ook nu weer hetzelfde tempo. Hij heeft dit voorjaar Rotterdam gelopen in 2u56.  Een tijd die ik momenteel niet loop, petje af. Erik is heuvelaf duidelijk beter in zijn element; dan kan ik het niet bijhouden. Mijn sterke onderdeel is echter heuvelop en daar is er vandaag ook meer dan voldoende van. Iets van 600 hoogtemeters, dus ik kan me uitleven. Heuvelop win ik meer dan ik met dalen verlies. Vooral de afdelingen met de vele stenen gaan moeizaam.
Na weer een lange klim kijk ik achterom hoever Erik en de anderen achter met zitten. Als het een kleine gaatje is van een paar meter wacht ik even. Echter geen medecompanen te bekennen. Ik ben toch niet verkeerd gelopen? Ben bijna zeker van niet. Als de afstand onderling dan zo groot geworden is wacht ik niet; dan ga ik me focussen op wat er voor me loopt. Ik vervolg mijn pad en zit nog op de route. Af en toe zie ik iemand een honderd meter voor me lopen. Heel heel langzaam loop ik op hem in.
Iets na de 10km zie ik op afstand een prullenbak staat. Tijd om een gelletje te nemen; kan het afval in de bak. Op 12km is de eerste post waar ze sportdrank, water, banaan en koek hebben. Nog steeds heb ik de twee man voor me niet ingehaald. Als je hetzelfde tempo loopt heb je niet zomaar een verschil van 100m dichtgelopen en forceren wil ik ook niet. Pas in het Onderste Bos bij Epen (na 5km achtervolging) ben ik bij ze. Samen bereiken we het zuidelijkste punt van de route en gaan we weer naar het noorden richting Epen. Heuvelaf moet ik weer een gaatje laten vallen en dendert Rene voorbij. Edward en Rene lopen me net iets te snel om bij te kunnen houden; al hou ik ze wel in zicht. Uiteindelijk zullen ze een minuut voor me finishen. Alleen ga ik voort en in Schweiberg (23,5km) is de tweede en laatste verzorgingspost. Hier liggen nu ook winegums en rozijnen om het inwendige te voeden. Ik neem een beker sportdrank en wat rozijnen.
Na 24km komt de route samen met de route van de 16,8 km (die Ienskje ook loopt) en die een uur later is gestart. Hier komen we 'samen' te lopen. Ik vind dit wat minder omdat ik een hoger tempo hebben en diverse lopers moeten inhalen op de smalle paden in het Schweibergerbos. Niet optimaal en mij iets te druk.
Voor het idee ben ik al met de laatste kilometers bezig, maar er zijn nog een 6-tal kilometers te maken en er wachten ons nog een tweetal kleine maar pittige beklimmingen. Nog even over een omgevallen boom klimmen breekt het ritme van de laatste toch wel snelle kilometers.
Na 30km 'bestormen' we de Gulperberg om vervolgens de laatste kilometer weer af te dalen. Nog zo'n naar stenen pad naar beneden; rechtsaf door een modderig weiland en dan is de finish daar. De klok geeft 2:54:31 aan. Hier gaat een half uur van af daar de 9km trail half elf is gestart.
Dus 2u24 gedaan over de Koning van Spanje trail. Dat is 4' sneller! Dus erg tevreden neem ik mijn medaille in ontvangst; krijg een alcoholvrije Erdinger bier en een stuk vlaai. Dat is pas finishen. Met een grote lach op mijn gezicht loop ik rond en zie hoe na mij één voor één nog honderden lopers finishen (van de 16 en 31km). Het is erg gezellig en een half uur na mijn finish komt Ienskje ook binnen. Zij heeft de 16km volbracht in een tijd van net onder de twee uur.
finishfoto
We vermaken ons nog prima en praten bij met andere bekenden en hun ervaringen en belevenissen onderweg. Ondertussen hebben de kinderen (schoon uit het zwembad) ons ook opgezocht. Na ons omgekleed te hebben wandelen we naar de pannenkoekenmolen om een heerlijke pannenkoek te verorberen voordat we weer naar Fryslan afreizen. 's Avonds als we thuis zijn staan de uitslagen ook al op het internet: ik ben 17e geworden!

foto sfeer impressie van de KvS trail door Sportograf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten