zondag 31 maart 2013

Drents Friese Wold marathon


Na een moeizame week waar niet alles meezit en de trainingen niet verlopen als ze vooraf gepland waren zaterdag toch met Ienskje naar de Drents Friese Wold Marathon.
Ik heb de DFWM voor mezelf bestempeld als mijlpaal voor deelname aan Limburgs Zwaarste (60km). Eerst de DFWM relatief eenvoudig zien te volbrengen en als dit lukt dan inschrijven voor LZ. Hoewel de voorbereidingen voor Diever niet goed waren toch afgereisd om deel te nemen. Mocht het absoluut niet lukken net als de trainingen deze week dan bij het 18km punt maar afslaan naar de finish en op 28km blijven steken. Doel was om als training te lopen met dezelfde spullen als ik denk voor LZ nodig te hebben. Kleding mee, eten mee, gelletjes, dorstlesser i.p.v. sportdrank, zoals ik LZ wil gaan lopen.
Na om 12 uur Ienskje uitgezwaaid te hebben voor haar 28km, mochten wij voor de marathon 15min later starten voor onze 42,2 kilometers. 

 Start Drents Friese Wold Marathon

Hoewel het voorjaar nog op zich laat wachten, merk je toch dat de natuur toch wat ontwaakt. Je kunt het ruiken, ervaren en onderweg op het Aekingerzand zijn de eerste lammeren van het jaar. Er is veel actie in het woud om de natuur verder te ontwikkelen. Veel boskap en landbouwgrond wordt weer omgezet in natuur. Boerderijen zijn tot ruïnes vervallen en wij mogen genieten van al dit natuurschoon. 

De eerste 10km kon ik niet goed een groepje vinden om in mee te lopen op een tempo van 5'/km. Bij de start waren anderen te snel, en anderen gingen net iets langzamer. Vanaf 10km kwam ik met Cees en Rob te lopen op een mooi tempo van 4'55. Bij de 15km achterhaalden we Ienskje die goed bezig was. Ik had verwacht haar net een paar km eerder in te halen. Even horen hoe het met Ienskje gaat en maar weer verder met ons drieën. 


Het mooiste deel van de route vind ik het Aekingerzand. Van vroeger bekend als "de kale duinen". Een stuifzandgebied in het DFW. Het gebied is geheel open en er is meer te zien. Ook iets frisser met deze omstandigheden, maar de omgeving bied veel. Het lammerseizoen is begonnen en er lopen meerdere soorten schapen rond. De bedoeling is dat de schapen het gebied kaal houden en het zand vrij spel heeft.



Onderweg Aekingerzand


De kilometers tikken weg en we weten het tempe van 4'55 goed vast te houden. Soms een paar tellen sneller, soms iets langzamer. Ondertussen halen we een aantal marathonlopers in die niet in staat zijn het tempo vast te houden. Het 30km punt wordt bereikt en kunnen we beginnen met het aftellen van de laatste km's. Bij het 32km punt komen we weer bij één van de goede verzorgingsposten langs. Bekertje thee dit keer en een stukje banaan. Even wat anders en meteen ook weer even oefenen met eten voor LZ.

Eerst Rob en later Cees weten het tempo niet goed meer vast te houden. Het lukt mij prima om het tempo van 4'55 vast te houden. Bij het 38km punt de laatste post; ik stop even, drink wat cola en ga weer verder. Ik kom alleen te lopen en weet het tempo nog een beetje op te voeren. De laatste km's gaan in 4'45. Een km voor de finish hoor je Jan Kooistra van SV Friesland al speakeren. Mooie van Jan  is dat hij zo'n beetje alle lopers bij naam kent en over iedereen wat moois weet te vertellen. 
Na het hunebed een kilometer voor de finish (vergeten foto te maken) links af en dan is het nog 200m naar de finish. Ik finish in een eindtijd van 3u26. Iets sneller als bedacht, maar het scheelt maar 5'/km.
Wel lekker om zo te finishen.
Finish in 3u26
Ienksje zit alweer schoon in het Dingspilhuus op met te wachten. Ik douche me ook even en praat wat bij met de andere marathonlopers.
Nu een dag later voel ik me eigenlijk erg goed. Natuurlijk doen de benen na een marathon wel even pijn, maar vergt herstel een stuk minder tijd als je deze afstand 'als training' loopt. Kom gewoon de trap af, kan gewoon lopen zonder dat iedereen je vreemd aankijkt. Het is nog drie weken tot LZ. Nog één lange duurloop van 45km is het plan en daarnaast nog de andere trainingen. Iets minder omvang per week gaan maken en nog maar even wat heuveltrainingen proberen te doen. Dit zal wel een training op een viaduct in de buurt worden.



1 opmerking:

  1. Hi Bob. Via de FBpagina van Ienskje kwam ik op jouw blog. Ben erg onder de indruk van jouw prestaties. Trainen in weersomstandigheden als dat wij deze winter hebben gehad is niet makkelijk. En dan zo'n goede marathon lopen... Petje af! Succes voor je volgende doelen. Ik ga morgen 8km doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen