zondag 24 maart 2013

Week 13 2013

Week 13 2013

Wat was het koud hè.
Afgelopen week druk gehad. Als je daags 'gewoon' aan het werk bent en voor je werk ook nog de nodige kilometers in de auto aflegt is het de kunst om tijd in te plannen voor de nodige uren training en rust.
Nu geef ik een paar keer in de week training en kan ik zelf trainen met training geven combineren, maar het blijft puzzelen. Zeker als je in de planning voor zaterdag de "32 van Kampen" op het programma hebt staan. Doel is om voor en tijdens de 32vanKampen nog een 8-tal extra kilometers te maken om zodoende minimaal 40km af te leggen.
Op maandagavond eerst met de buren een uur trainen wat voor mij een herstelloop is na de trainingen van de afgelopen dagen.
Dinsdagavond de training verzorgen voor de wedstrijdgroep van AV Heerenveen. Gezien het koude en gure weer het accent op de omvang en in beweging blijven. Ik loop een paar series in verschillende groepjes op verschillende tempo's mee. Zo houd ik als trainer contact met de atleten en maak ikzelf ook nog de nodige interval kilometers.
Woensdagavond training geven aan een recreatieve groep hardlopers van AV Heerenveen. Deze groep geef ik inmiddels alweer vanaf 2008 na het behalen van mijn trainersdiploma training. Ook nu weer van dat koude weer. Ik loop wat met de atleten mee met de training met het idee om op temperatuur te komen/te blijven en na de training naar huis toe te lopen. Afstand van 10km; wind mee en bijna geheel verlicht fietspad.
Daar ik al lekker een uur had losgelopen en wel aardig op temperatuur was er maar een tempoloop van gemaakt. Lekker 10km in 42'. Ging eigenlijk best wel soepel. En dat op een koude winterse woensdagavond in mijn uppie.

Donderdag na het werk onderweg van Groningen naar huis ben ik in Beetsterzwaag gaan trainen. Lekker dik  anderhalfuur door de bossen van Beetsterzwaag crossen. Trailschoenen aan en lekker bezig zijn. Door boskap lagen verschillende bospaden er slecht bij. Voor een trailer juist de uitdaging om hier lekker op souplesse te lopen. Deze training bijna 19km te pakken. Zo komen er weer wat kilometers bij in het logboek.
Hoewel ik vrijdag wat meer tijd zou hebben om te lopen rustig aan gedaan ter voorbereiding op de 32+vanKampen morgen. Vrijdag een uur rustig aan op duurlooptempo wat kilometers gemaakt.
Voor de rest van de dag niet druk maken en goed eten en drinken ter voorbereiding op Kampen.
Ter voorbereiding op een lange wedstrijd (>21km) mag ik altijd wel graag goed (veel) eten en drinken in de aanloop van zo'n wedstrijd. Dit bevalt mij altijd goed nadat ik in een ver verleden een keer door hongerklop de "Ronde van Wymbrits" compleet verprutste. Bij 28 van de 30km ging het licht toen volledig uit en verloor ik de laatste 2km bijna 10'. Toen had ik de dag ervoor heel verkeerd/slecht gegeten. Sindsdien ben ik hier alerter op geworden.

Zaterdagmorgen om 9 uur uit Joure vertrokken met Harmen en Johan voor de 32vanKampen. Harmen en Johan zijn bezig met hun voorbereiding op de Rotterdam Marathon 14 april a.s. 
Vanwege de weersomstandigheden (2grC, oostenwind 6) is het parcours aangepast zodat we niet bij de dijk langs hoeven en de route grotendeels door het bos loopt. Wel moeten we nog steeds de laatste 6km tegen de koude wind in terug naar Kampen. In overleg met de trainer eerst 6 à 7 kilometer inlopen, daarna 32 en daarna nog een paar km uitlopen om zodoende op een totaal van 40km te komen. (Hoe bedenkt zo'n trainer het!?, en dan te bedenken dat ik mijn eigen trainer ben.) 
Eigenlijk is alles gegaan zoals vooraf bedacht. In de wedstrijd niet gek doen; behoudend lopen en onderweg oefenen met eten en drinken (banaan, sportdrank en thee.)

32 van Kampen 2:24:57

Het leukst vond ik eigenlijk nog de laatste 6km met tegenwind terug naar Kampen. Lekker op macht de laatste kilometers afleggen. De andere lopers in het groepje waar ik in zat wilden kop-over-kop lopen tegen de wind in. Uiteindelijk heb ik bijna al het kopwerk gedaan; ging het tempo maar een paar secondes naar beneden en finishten we met ons tweeën.
Zaterdagmiddag lekker "supercompenseren". Even lekker uitrusten op de bank met een dekentje erover. Oogjes dicht en lekker bijkomen. Hier was ik wel even aan toe.

Om deze week toch nog aan de 100km te komen zondag rustig een paar kilometer uitlopen.
Deze week zit erop. Nog twee volle weken aan de bak voor Limburgs Zwaarste. Zaterdag eerst naar Diever voor de Drents Friese Wold marathon. Erg vreemd; een marathon lopen als training ter voorbereiding op een wedstrijd. Het kan verkeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten