woensdag 13 maart 2013

Toelichting schema 2013

Naar aanleiding van vragen zal ik mijn programma als rechts op de weblog te vinden is wat nader toelichten.
Het programma voor 2013 is in de loop van november-december 2012 ontstaan. Het seizoen 2012 kwam 29 september abrupt ten einde toen ik tijdens de Sint-Pietersbergtrail door mijn enkel ging en mijn enkelbanden scheurde-kneusde-verrekte; wat dan ook. Toen meteen al besloten om het voor 2012 voor gezien te houden en in 2013 de draad weer op te pakken. Eerst focussen op optimaal herstel van de enkel en maar eens nadenken over het programma van 2013. Je moet doelen hebben tenslotte.
Het herstel van de enkel verliep met hulp van de fysio zeer voorspoedig zodat ik in december kon zeggen dat  mijn enkel geen belemmering meer was om te hardlopen. Ondertussen globaal mijn schema opgesteld als rechts te vinden. Focus is eerst op het voorjaar met twee belangrijke doelen: 
  1. Limburgs Zwaarste (maar dan de 'korte' afstand; 60km) link
  2. De Hardloop4daagse in Apeldoorn. 4 dagen, 6 etappes, 100km. link
Alle trainingen en wedstrijden hiervoor zijn bedoeld om deze twee wedstrijden te lopen. Nadruk ligt met dergelijke afstanden niet op prestaties qua tijd, maar het lopen van langere afstanden. Eigenlijk soort van test op mezelf.
Hoe ga je hiervoor in training? Wat is anders dan de marathon? Wat ga je eten en drinken?
Komt bij dat bij Limburgs Zwaarste er de nodige hoogtemeters zijn (1500) en dat veel off-road is. (als je het zwaar wilt maken dan meteen maar goed doen.)

Voor, tijdens en na deze wedstrijden staan er nogal wat andere wedstrijden gepland, maar deze staan niet zo vast. Deze hebben een doel in de voorbereiding op, of zijn voor de 'mooi' zoals de Koning van Spanje trail en de Veluwezoomtrail.
Na de Hardloop4daagse een paar maand 'rust'. Bijkomen van de load van de eerste maanden en kalm aan voorbereiden op de drie marathons in het najaar. De Marathon Winterswijk is voor de fun. Dit is weliswaar een marathon, maar dan één met drankposten en geen drinkposten. Diverse hapjes van lokale boeren en leveranciers worden hier aangeboden. Hetzelfde concept als de Landgoed Twente Marathon die Ienskje en ik de afgelopen drie jaar hebben gelopen. Nu in Winterswijk loop ik alleen de 42km en zal Ienskje met onze dochter samen de 42 lopen. De één fietst en de ander loopt.

Focus voor mij zal komen te liggen op de marathon van Zwolle. Ik wil voor mezelf zien hier te presteren en een poging doen om binnen de drie uur te finishen. Ik schat nu zo in dat dit net wel / net niet moet kunnen. Momenteel schat ik mezelf in op een tijd van 3u05 tot 3u10 op de marathon. Mijn pr staat op 2u56 (Slachtemarathon 2008). Dit hoef ik niet te verbeteren, maar een tijd onder de drie uur wil ik nog wel eens proberen. Weet wel dat ik hiervoor aan de bak moet. Moet nog wel bedenken hoe ik dit zal aanpakken.
De Berenloop beschouw ik als toetje op het seizoen. Deze hoeft niet snel. Nog een keer lekker genieten van Terschelling waar ik de afgelopen twee jaren niet mee kon doen vanwege blessures. Deze marathon wil ik nog een keertje doen.
Ik kies voor de Zwolle marathon om snel te lopen i.p.v. de Berenloop. Scheelt een  maand in tijd en doorgaans zijn de omstandigheden in november niet optimaal. Mocht het in Zwolle niet lukken dan ik altijd nog een poging doen tijdens de Berenloop.
In het najaar zullen er nog wel wat wedstrijden bijkomen in het schema, maar dat ga ik t.z.t. wel eens over nadenken.
Eerst dit voorjaar maar........op avontuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten